Zmiana pracy w kryzysie bez ryzyka

Zmiana pracy w kryzysie bez ryzyka

Jak wynika z danych makroekonomicznych, Polska spośród krajów Europy radzi sobie najlepiej ze skutkami kryzysu. Jednak dla wielu osób to czasy niepewne, gdy firmy wciąż nie odczuwają stabilności popytu, a pracownicy obawiają się o swoją pracę. Jak wynika z badania Talent Club „Polski Menedżer czasów kryzysu”, aż 46% menedżerów boi się utraty pracy, a 34% planuje zmianę pracy w przeciągu najbliższych 6 miesięcy.

Zmiana pracy w okresie kryzysu jest ryzykiem, które podejmą nieliczni. Bo nie można być pewnym, jak potoczą się losy nowego pracodawcy, jakie strategiczne decyzje będą zapadały oraz jakie będą ich skutki dla nowo zajętego stanowiska. W końcu pracy nie zmienia się po to, aby w tej nowej stać się wkrótce pracownikiem „do odstrzału”. Dlatego też pracownicy ostrożni lub ci mający zbyt dużo do stracenia, czekają na poprawę koniunktury gospodarczej i minimalizację czynników ryzyka związanych ze zmianą pracy. Jednak mimo takiego ryzyka, nowa praca może okazać się punktem zwrotnym w karierze. Według badań Talent Club spowolnienie gospodarcze wymusiło zmiany nie tylko zmiany w firmach, ale i w podejściu do pracy menedżerów. W trudnych czasach pożądane są ich specyficzne umiejętności.

Kryzys gospodarczy dla wielu menedżerów może być doskonałą okazją do zaprezentowania pełni swoich możliwości. „Sukces zawodowy osiągnięty w trudnych warunkach rynkowych da na pewno trwalsze umocowanie swojej pozycji na rynku, doskonale działa wizerunkowo i może stanowić bazę do kolejnego kroku kariery” – powiedział Arkadiusz Świderski z Morgan Brown Goup, ekspert programu Talent Club. Trudne warunki rynkowe sprzyjają pracownikom odważnym i pewnym swoich umiejętności.

Podstawową zasadą przy zmianie pracy, nie tylko w czasie kryzysu, jest wnikliwa analiza i zdobycie jak największej ilości informacji na temat pracodawcy oraz celów do realizacji w nowym miejscu pracy. „Decyzja o zmianie pracy w czasach wyraźnego spowolnienia gospodarczego musi być dogłębnie przemyślana i dopasowana do własnych możliwości. Musi też być logicznym następstwem w zaplanowanej drodze do osiągnięcia celu zawodowego” – powiedział Arkadiusz Świderski. Ważne jest również, aby przekładać siły na zamiary i szukać takiej pracy, która jest zgodna z naszymi kwalifikacjami. Natomiast kryzys to okres, kiedy pracownikom, zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych, stawia się nowe wymagania.

Jak wykazała druga edycja badania Talent Club, Polskie organizacje oczekują od kadry kierowniczej: zwiększenia efektywności pracy własnej i podległego zespołu, zdobycia większej ilości nowych zleceń oraz znalezienie oszczędności w kierowanym dziale lub firmie. „Menedżerowie czasów kryzysu muszą nauczyć się jak skutecznie zabezpieczać firmę przed szkodliwymi bodźcami spowolnienia gospodarczego wykorzystując wszelkie okazje wyciągnięcia firmy z kryzysu, jednocześnie nie tracąc zaufania współpracowników oraz kontrahentów” – powiedział Marek Smolarz, Dyrektor Generalny firmy Diners Club Polska, która udostępniła wyniki badania Talent Club.

W czasie spowolnienia gospodarczego pewne cechy menedżerów stały się szczególnie cenione
i pożądane. Respondenci badania Talent Club uznali, że najważniejsze są elastyczność w podejściu do problemu oraz umiejętność zarządzania ludźmi. U skutecznego menedżera niezbędne są także kreatywność, doświadczenie oraz umiejętność podejmowania ryzyka. Mimo funkcjonowania w trudnej sytuacji, menedżer nie powinien działać bezpardonowo, manipulować, autorytarnie rozwiązywać problemów, ani bezwzględnie dążyć do celu.

Dane statystyczne pochodzą z raportów „Polski menedżer w czasach kryzysu” oraz „Polski Menedżer 2009” opracowanych na podstawie badań prowadzanych przez Talent Club.

Artykuł dostepny do przedruku wyłącznie odpłatnie.
Podpis do tekstu musi wyglądać następująco:

Tytuł: Zmiana pracy w kryzysie bez ryzyka
Autor: Ewelina Kitlińska

Aby przeczytać ten artykuł w całości, musisz wykupić płatny dostęp. Po zapłacie będziesz miał dostęp z tego komputera do naszych wszystkich treści przez 7 dni.
Zapłać kartą lub eprzelewem. W tej opcji zakup będzie Cię kosztował 5.00 złotych (z podatkiem VAT)
Możesz także zapłacić wysyłając SMS o treści AP.TEKST1 pod numer 71068 (koszt jednego smsa: 1.23 PLN z VAT), a następnie w pole poniżej musisz wprowadzić kod otrzymany smsem zwrotnym:


Usługa płacenia SMSem dostępna jest w sieciach T-Mobile, Plus GSM, Orange i Play i obsługiwana jest przez Dotpay.
Regulamin | Składanie reklamacji | Kontakt z właścicielem strony