Zareklamuj się przed pracodawcą

Zareklamuj się przed pracodawcą

Gdy bezrobocie rośnie i o pracę nie jest łatwo, trzeba stosować różne sposoby, by wyróżnić się z tłumu osób ubiegających się o pracę. Wysłanie CV w odpowiedzi na ogłoszenie o pracy to już za mało.

Gdy coraz więcej osób zaczyna szukać pracy, a na biurkach osób prowadzących rekrutacje rośnie stos aplikacji, trzeba wykazać się czymś więcej, by pracodawca zauważył kandydata. Podstawą w ubieganiu się o posadę wciąż są dobrze przygotowane dokumenty aplikacyjne. Często osoba posiadająca poszukiwane przez pracodawcę umiejętności, kwalifikacje i doświadczenie ma mało profesjonalnie przygotowane CV i list motywacyjny, a to one tworzą jej wizerunek w pierwszej kolejności. Rekruter, nie znając kandydata, tylko na ich podstawie może ocenić, czy to jest właśnie ten człowiek, którego szuka firma.

Stworzenie dobrego CV i listu motywacyjnego nie jest proste, ale można się tego nauczyć. Warto skorzystać z serwisów internetowych zawierających poradniki dotyczące przygotowania aplikacji. Podkreślenie osiągnięć, uwypuklenie przykładów świadczących o umiejętnościach kandydata czy wreszcie estetyczna forma graficzna to cechy bardziej przyciągające uwagę niż sztampowa lista ukończonych szkół, odbytych praktyk lub historia zatrudnienia.

Kto ma wątpliwości, czy jego dokumenty są dość dobre, może skorzystać z profesjonalnych firm oferujących ich odpłatne przygotowanie. Marzena Potepa, menedżer serwisu z firmy Architekci Kariery, przedstawia proces realizacji takiego zamówienia: Dobieramy styl oraz grafikę pod względem oferty pracy, którą jest zainteresowany kandydat, ale przede wszystkim opracowujemy całość pod względem merytorycznym. Nasze dokumenty charakteryzują się sprofilowaniem – dbamy o to, aby każdy z nich jasno przekazywał cel kandydata: jaką pracą jest zainteresowany i jakie atuty ma do zaproponowania potencjalnemu pracodawcy. Podchodzimy do tego marketingowo – poprzez odpowiednie sformułowanie treści w CV czy liście motywacyjnym pokazujemy zalety kandydata oraz korzyści, jakie pracodawca osiągnie ze współpracy z nim.

Przygotowanie CV dla studenta lub absolwenta kosztuje 56 złotych, listu motywacyjnego – 50 złotych, a obu dokumentów – 83 złote. Usługa jest wykonywana w ciągu siedmiu dni. Tego rodzaju firmy oferują także inne usługi – jak pomoc w planowaniu ścieżki kariery czy przygotowanie kandydata do spotkania rekrutacyjnego.

Same dokumenty nie wystarczą, by zostać zauważonym. Trzeba pamiętać, że szukanie pracy przypomina tworzenie kampanii reklamowej swojej osoby. Ważne jest nie tylko to, co kandydat pisze i mówi o sobie, ale też jak dociera do pracodawców. A zatem, co jeszcze można zrobić?

Przede wszystkim zarejestrować swoje CV w różnych portalach pracy, na przykład Monsterpolska.pl, Pracuj.pl, Praca.pl czy Infopraca.pl. Pracodawcy oraz agencje pośrednictwa pracy korzystają z baz danych wymienionych serwisów i wyszukują osoby o odpowiednich kwalifikacjach. Każdy z nich posiada możliwość zamówienia tak zwanego „jobalert”, czyli przesyłki e-mailem ofert pracy, które interesują danego kandydata, po określeniu przez niego, jakiej pracy szuka. To duża wygoda dla poszukujących pracy.

Rozbudowane bazy kandydatów prowadzą również firmy doradztwa personalnego lub pracy tymczasowej. Warto przesłać im aplikację lub zaktualizować dane. Korzystanie z biznesowych serwisów społecznościowych takich jak Goldenline.pl, Profeo.pl czy angielski Linkedin.com również pozwala dać się zauważyć potencjalnym pracodawcom. Zamieszczenie swojego profilu oraz wypowiadanie się na forach serwisu umoliwia zaprezentowanie wiedzy, pomysłów i umiejętności.
Oprócz opisanych metod dotarcia do pracodawców czy ofert pracy warto zrobić coś więcej – najlepiej, gdy jest to dostosowane do branży, w jakiej szuka się pracy. Ciekawą kampanię rekrutacyjną prowadzi dla siebie Justyna Kwaśniewska, absolwentka socjologii poszukująca pracy w branży reklamowej. Oprócz odpowiadania na ogłoszenia prowadzi blog w portalu dla ludzi mediów, a w serwisach społecznościowych zamieszcza nie CV, lecz rodzaj wywiadu ze sobą oraz dokument zatytułowany „Kwaśniewska gotuje”. Ten ostatni wygląda jak strona z przepisami kulinarnymi, ale opisuje zalety tej nietypowej „kucharki”. Starannie i pomysłowo przygotowany materiał prezentuje kreatywność – cechę bardzo pożądaną w pracy, o jaką Justyna się stara. – Dzięki moim pomysłom w ciągu paru tygodni poszukiwania pracy dostałam kilka zaproszeń na rozmowę kwalifikacyjną oraz kilka ofert pracy – mówi autorka. – Głównie były to kontakty od osób, które doceniły moje działania.

Justyna nie znalazła jeszcze swojej wymarzonej pracy, ale wciąż poszukując nowych pomysłów na zaprezentowanie się pracodawcom, może mieć pewność, że nie będzie to długo trwać.

Artykuł można wykorzystać do przedruków po uzyskaniu zgody właściciela praw autorskich. W takim wypadku muszą być wymienione dane o źródle publikacji oraz autorze. Podpis do tekstu powienien wyglądać następująco:Tytuł: Zareklamuj się przed pracodawcą
Autor: Ewelina Kitlińska,
www.kitlinska.pl
Źródło: Gazeta Studencka nr 04/2009