Kiedyś nazywano to znajomościami, dziś zwie się siecią kontaktów lub, w przypadku zastosowania szerszej definicji, networkingiem. O ile ta pierwsza nazwa miała znaczenie pejoratywne, bo oznaczała nepotyzm, protekcję czy korupcję, o tyle pozostałe formy już nie mają konotacji negatywnych. Ich podstawą jest bowiem proces wzajemnej wymiany informacji i zasobów. Ma się on odbywać w oparciu o kompetencje, wiedzę, umiejętności, doświadczenie i potencjał obu stron.
Networking przyszedł do nas z Zachodu, a jest nim to, co już znamy, ale w dużo lepszym, etycznym wydaniu. Jest nim nawiązywanie znajomości z osobami z różnych branż i reprezentującymi różne zawody oraz podtrzymwanie z nimi dobrych relacji. U jego podstaw leży obopólne zaufanie, gotowość pomocy oraz wzajemne rekomendowanie swoich usług wynikające z przekonania, że są dobrej jakości. Dobre stosunki z różnymi specjalistami sprawdzają się szczególnie w trudnych kryzysowych, gdy szybko trzeba znaleźć podwykonawcę czy kontrahenta do realizacji konkretnego działania w firmie.
Główną zaletą networkingu jest zwiększona widoczność na rynku i rozbudowana sieć godnych zaufania i polecenia kontaktów biznesowych. Te przekładają się na zysk finansowy, bo oznaczają oszczędność czasu poświęconego na szukanie odpowiedniej osoby lub firmy oraz pieniędzy. Co więcej, aktywne działania networkingowe w znaczącym stopniu podnoszą wiarygodność firmy. Należy pamiętać, że bez zachowania zasady wzajemności stają się one krótkowzroczne. Relacje muszą przynosić korzyści dla obu stron, a postawa czysto roszczeniowa szybko pozbawia partnerów do współpracy.
Można je prowadzić tradycyjnie podczas różnego rodzaju spotkań, wydarzeń, konferencji, warsztatów związanych z daną branżą. Wygodnym narzędziem do zawiązywania znajomości biznesowych jest również Internet, który z racji coraz większej liczby profesjonalnych serwisów społecznościowych oraz dużej dostępności staje się coraz popularniejszym miejscem prowadzenia działań networkingowych. Dobrą okazją do bliższego zapoznania się z ich ideą będzie Międzynarodowy Tydzień Networkingu organizowany przez BNI (Business Network International). Odbywać się w siedmiu polskich miastach od 1 do 5 lutego 2010. Partnerem akcji jest ogólnopolski program dla kadry menedżerskiej Talent Club.
„W Polsce Międzynarodowy Tydzień Networkingu jest okazją do dyskusji na temat integracji różnych środowisk biznesowych i społecznych oraz networkingu jako narzędzia niezbędnego do osiągnięcia sukcesu w obecnych realiach biznesowych” – mówi Grzegorz Turniak, Prezes BNI Polska, ekspert programu Talent Club i organizator przedsięwzięcia. Celem wydarzenia jest podniesienie świadomości społecznej na temat kluczowej roli, jaką networking odgrywa w rozwoju biznesu na całym świecie. Weźmie w nim udział kilkanaście stowarzyszeń, izb gospodarczych oraz klubów biznesu. Szczegóły na temat tego wydarzenia można znaleźć na stronie www.tydziennetworkingu.pl.
Artykuł dostepny do przedruku wyłącznie odpłatnie.
Podpis do tekstu musi wyglądać następująco:
Tytuł: Korzyści networkingu
Autor: Ewelina Kitlińska
Źródło: www.kitlinska.pl