List motywacyjny, czyli dlaczego mam dostać tę pracę
Samo CV nie wystarczy, żeby przekonać pracodawcę, że to właśnie ty jesteś idealnym kandydatem na poszukiwanego pracownika. O ile ten dokument określa fakty związane z twoim wykształceniem czy doświadczeniem zawodowym, o tyle trudno w nim zawrzeć motywację do pracy, do jej zmiany, cechy osobowości, predyspozycje zawodowe i preferencje co do rodzaju pracy. To, na co nie było miejsca w CV zawiera się w liście motywacyjnym, który powinien dać rekrutującej firmie odpowiedź na pytania:
Dlaczego warto zatrudnić pana Kowalskiego? Co pan Kowalski wniesie do naszej firmy? Co zyskamy zatrudniając go?
Pracodawca na ogół najpierw przegląda bazę CV, a potem sięga po list motywacyjny w celu pogłębienia wiedzy o kandydacie. Nie ma czasu na czytanie elaboratów, dlatego bezwzględnie powinien mieścić się on na jednej stronie, niezależnie od ilości ukończonych szkół i miejsc pracy. Powinien być napisany standardową czcionką (np. Arial lub Times New Roman), poprawną polszczyzną, bez błędów ortograficznych lub gramatycznych. Konieczny jest podział na poszczególne…
akapity, aby treść była przejrzysta. W większości branż wymaga się klasycznego listu, według ogólnie przyjętych norm, bez udziwnień i ozdobników. Jedynie w branżach, gdzie ceniona jest kreatywność: np. w reklamie, PR, grafice komputerowej, można pozwolić na polot. Jeśli dokumenty będziesz przesyłać zwykłą pocztą, nie drukuj ich na ozdobnym papierze, tutaj obowiązuje zasada: im prościej, tym lepiej.
Omawiamy budowę listu motywacyjnego, podpowiadając co i jak napisać, aby jak najlepiej się sprzedać.
W lewym górnym rogu wpisujesz swoje dane, podobnie, jak robisz to w każdym urzędowym, oficjalnym piśmie. Po stronie przeciwnej wpisujesz datę.
Warszawa, dn. 10.04.2006
Marta Kowalska
ul. Zawadzkiego 20 m 32
03-930 Warszawa
tel. 0601-234-567, domowy: (022) 622 02 02
e-mail: marta.kowalska@hotmail.com
Powtórne podawanie adresu nie jest konieczne, bo przecież pracodawca znajdzie go w CV, ale nie zaszkodzi dodać. Tuż pod spodem, po prawej stronie umieszcza się nazwę i adres firmy, do której się aplikuje. Dobrze jest wpisać imię i nazwisko osoby prowadzącej rekrutację lub chociaż nazwę działu.